<< Ultimately, the results showed that the best strategy was 'tit for tat' – which means that a player starts out cooperating on the first move, and then does whatever it's opponent does >>
<< it's interesting that it emerged – it self-organised – into this state of being that the Old Testament morality ended up winning in this environment >>
<< So in fact what was found in later studies, when they examined prisoner's dilemma in environments where errors occurred with a certain frequency, is that the population tended to evolve to more generous, more like New Testament strategies that will 'turn the other cheek' >>
<< If natural selection leads to morality, that's pretty interesting. And that came from maths! >>. Steven Strogatz.
Steven Strogatz, in: Elena Holodny. The mathematical origins of morals. Business Insider, 14 Jun 2016
http://www.sciencealert.com/a-professor-explains-how-1980s-game-theory-could-explain-how-morality-evolved
FonT: << and then does whatever it's opponent does >> ... approccio senz'altro utile all'interno di scenari di simulazione; in contesti reali un approccio creativo, esplorativo, perturbativo, e per mia opinione anche funzionale, al problema di decidere sul comportamento cooperativo al successivo "run" e' quello di affidarsi all'esito del lancio di moneta, ovviamente dopo un giudizio (formato da componenti di natura analitica ma anche soggettiva) circa il contesto che ha fatto intravedere la necessita' - per l'attore cooperativo - di una biforcazione, di operare una scelta.
Percio' "tit-for-tat generoso quasistocastico", tutte le volte che un gambler decide di iniziare/ sostenere un gioco "al buio", anche quando sa, oppure sospetta, che il gioco e' "a priori" fondamentalmente truccato, vale a dire deviante dai due vincoli del gioco legale, naturale [1,2,3]
Nelle componenti "eye for an eye" vs "turn the other cheek" o, se si vuole piu' in generale, nei livelli di "risveglio" in senso buddista degli attori partecipanti tit-for-tat, dipende, anche a breve/ medio termine, la velocita' evolutiva degli esiti del gioco, esiti che riverberano in ambito sociale, anche all'interno di contesti "altri".
[1] - 1809 - strutturanti decisioni. November 26, 2004
http://inkpi.blogspot.it/2004/11/1809-strutturanti-decisioni.html
[2] - 1821 - i due beffardi vincoli. November 26, 2004
http://inkpi.blogspot.it/2004/11/1821-i-due-beffardi-vincoli.html
[3] - s-gst: never boring with chaos and tit-for-tat theories. June 12, 2016
http://flashontrack.blogspot.it/2016/06/s-gst-never-boring-with-chaos-and-tit.html